Koncepcja pracy przedszkola
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 16, wrzesień 2020 11:42
- Mariola Grabowska
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2019/2022
"Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje - przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil."
Janusz Korczak
Koncepcja przedszkola oparta jest na bogatych doświadczeń lat poprzednich, realizowanych programów i projektów oraz na rozwijaniu kompetencji kluczowych.
W przedszkolu sięgamy do korzeni poprzez współpracę z rodziną, środowiskiem lokalnym oraz osadzanie działań w tradycji i historii regionu. Opieramy się na systemie wartości akceptowanym przez środowisko rodzinne. Każde dziecko w naszym przedszkolu ma możliwość pełnego rozwoju dzięki wspieraniu samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, doboru treści adekwatnych do poziomu jego rozwoju i możliwości percepcyjnych, szacunku do indywidualnych potrzeb i zainteresowań. W ten sposób każde dziecko idzie własną ścieżką rozwoju, na której spotyka przewodników i przyjaciół, uczy się współdziałania i odpowiedzialności, poznaje siebie i swoje możliwości.
Nasze przedszkole to przedszkole, w którym dzieci są szczęśliwe, radosne i otwarte. Śmiało sięgają do swoich umiejętności i wiedzy, by osiągnąć sukces. Mogą liczyć na wsparcie nauczycieli, rodziców i kolegów.
MISJA PRZEDSZKOLA
Naszą misją jest stworzenie dzieciom takiego środowiska wychowawczego, by zapewnić im szczęśliwe dzieciństwo będące fundamentem przyszłego, dorosłego życia.
Będziemy:
- rozwijać w dziecku samoakceptację i wiarę we własne możliwości,
- szanować je i uczyć szacunku do siebie samego oraz otaczającego świata,
- wsłuchiwać się w jego potrzeby i pozwalać na wybór własnej drogi do osiągnięcia sukcesu,
- wyposażać go w system wartości akceptowany przez środowisko rodzinne,
- w codziennej pracy stosować zasady oparte na akceptacji, tolerancji, empatii, poczuciu bezpieczeństwa emocjonalnego,
- motywować wychowanków do samodzielnego twórczego działania,
- diagnozować i rozwijać umiejętności dzieci,
- przygotowywać dzieci do podjęcia nauki w szkole,
- pamiętać o naturalnej formie nauki jaka jest zabawa,
- wdrażać do zdrowego stylu życia,
- podtrzymywać i rozwijać naturalną potrzebę ruchu,
- wprowadzać dzieci w świat sztuki i rozwijać umiejętność wyrażania siebie poprzez ekspresję artystyczną,
- dbać o „czas wolny”, którym dziecko będzie mogło samodzielnie zarządzać,
- stawiać „przeszkody” przed dzieckiem,
- wspomagać rodziców w wychowaniu dziecka,
- uczyć się od siebie nawzajem i traktować błędy, jako naturalną trampolinę do sukcesu.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Nasze przedszkole dąży do zapewnienia dzieciom dobrego samopoczucia emocjonalnego, moralnego, psychicznego i fizycznego.
- Stawiamy na przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku, promujące zdrowie i działania proekologiczne.
- Kształtujemy osobowość dziecka, które żyje i rozwija się w swojej małej ojczyźnie w nierozerwalnym związku ze środowiskiem przyrodniczym, otoczeniem kulturalno -społecznym, w relacjach z rodziną, nauczycielem, grupą rówieśniczą i społecznością lokalną.
- Zachęcamy rodziców do współuczestnictwa w życiu przedszkola.
- Pragniemy, by nasi wychowankowie posiadali umiejętność racjonalnego myślenia i systematycznie zdobywali nową wiedzę i wielorakie umiejętności pozwalające im sprawnie funkcjonować w świecie ludzi, rzeczy i zjawisk.
Model Absolwenta Przedszkola Miejskiego Nr 2
Absolwent Przedszkola:
- jest radosny, otwarty na innych, okazuje innym szacunek,
- jest ciekawy świata, ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- twórczy i aktywny w działaniu, wykazu je postawę badawczą,
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych, posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w starcie szkolnym,
- rozwija swoje talenty,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest samodzielny, potrafi cieszyć się ze swoich sukcesów i radzić sobie z trudnościami,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- zna zasady kultury, norm współżycia społecznego i zachowania, ma pozytywny obraz własnego „JA”,
- stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny i dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
- szanuje i kocha swoja małą ojczyznę, swój kraj i czuje się Europejczykiem.
Praca dydaktyczna i wychowawcza w naszym przedszkolu prowadzona jest w oparciu o:
- Podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- Program „Wokół przedszkola” program wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego zmodyfikowany na potrzeby dzieci niepełnosprawnych „Wokół przedszkola”
- Program wspierania rozwoju mowy „Mowa naszym skarbem”;
- Program taneczny „Po prostu tańcz”;
- Program edukacji teatralnej „Zaklęci w teatr”
- Program edukacji patriotycznej – regionalnej „ W małym sercu – Polska”;
- Program własny „Moja przygoda z komputerem”
- Program własny „Żywioły i ja”
- Program nauczania religii „W radości dzieci Bożych”
- Program własny nauczanie języka angielskiego w Przedszkolu Miejskim Nr 2 w Wysokiem Mazowieckiem.
CEL GŁÓWNY
pracy przedszkola
„Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania– uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.”
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE
pracy przedszkola
1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Nauczyciele dokonują indywidualnej diagnozy każdego dziecka;
- W pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniają indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- Planowana praca nauczycieli jest monitorowana przez dyrektora a wnioski z monitorowania wykorzystywane w dalszej pracy;
- Stosowane metody, techniki i formy pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej;
- Nauczyciele pracują zespołowo, planują przebieg procesów edukacyjnych, współpracują przy ich realizacji i analizują efekty swojej pracy;
- Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
2. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej dzieci wykorzystują w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- Nauczyciele realizują podstawę programową ze szczególnym uwzględnieniem warunków i sposobów jej realizacji;
- Każde dziecko podlega obserwacji pedagogicznej, z której formułuje się i wdraża wnioski dotyczące osiągnięć dziecka.
3. Dzieci są aktywne.
- Nauczyciel organizuje zajęcia w taki sposób, by wszystkie dzieci były zaangażowane i chętnie w nich uczestniczyły;
- Nauczyciel stosuje aktywne metody oraz korzysta z narzędzi TIK;
- Na każdym etapie dnia dzieci wdrażane są do samodzielności.
4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.
- Dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie dzięki panującym w nim relacjom opartym na wzajemnym szacunku i zaufaniu;
- Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
- Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.
- Dzieci wiedzą jakich zachować się od nich oczekuje – w przedszkolu obowiązuje kodeks zachowania;
- W przedszkolu realizowany są programy i projekty prozdrowotne i ekologiczne ;
5. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.
- Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
6. Rodzice są partnerami przedszkola.
- Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach wychowawczym i organizacyjnym.
- Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują tradycyjne uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki.
- Rodzice pomagają w pozyskiwaniu sponsorów i środków pozabudżetowych na rzecz przedszkola.
- Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzenie rozmów indywidualnych i umożliwienie im kontaktów ze specjalistami pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
7. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości, dotyczy to organizacji wyjazdów do miejsc użyteczności publicznej(kino-teatr), wycieczek, wyjść do biblioteki, szkoły. Przedszkole gości ludzi sztuki, ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin.
- Organizowane są imprezy środowiskowe: kiermasze świąteczne, konkursy plastyczne, muzyczno – taneczne, olimpiady sportowe, pikniki.
8. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
- W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
9. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
- Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji.
- Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy.
- Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola. Podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w przedszkolu.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.
- Ogród przedszkolny jest wyposażony w atrakcyjny sprzęt rekreacyjny.
- Współpraca z organem prowadzącym zmierza do dbałości o stan techniczny budynku przedszkola i atrakcyjność jego otoczenia.
KADRA PRZEDSZKOLA
- Obecnie w Przedszkolu Miejskim Nr 2 pracuje, łącznie z dyrektorem, 25 nauczycielek, z pełnymi kwalifikacjami pedagogicznymi: jedenaście nauczycielek posiada stopień nauczyciela dyplomowanego, pięć - stopień nauczyciela mianowanego, dziewięć - stopień nauczyciela kontraktowego. Wszystkie nauczycielki systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w różnorodnych formach doskonalenia (kursy, warsztaty, szkolenia) organizowane przez CEN w Łomży oraz uczestniczą w Wewnątrz przedszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli.
- W przedszkolu pracuje 31 osób - zespół obsługi i administracji, troszczący się o jakość posiłków, czystość sal i sprawność wszystkich urządzeń. To dzięki nim w przedszkolu jest czysto i schludnie, przedszkolne posiłki smakują nawet niejadkom, i niestraszne nam cieknące krany i popsute zabawki - wszystko da się naprawić.